Augustus 18 Algo-update: De cycloon voor de storm
Zoekmachines | Marketing industrie
Rond 18 augustus, net voor de aankondiging van het Augustus Core Update, registreerde MozCast extreem hoge temperaturen, met een piek van 127°F. Dit viel zelfs op in vergelijking met de ongewoon hoge ranking-volatiliteit van augustus en het Core Update zelf (tot nu toe).
Hoewel het gemakkelijk is om deze volatiliteit toe te schrijven aan het Augustus Core Update, registreerden we een duidelijk en waarschijnlijk niet gerelateerd evenement – een enorme daling in ingesprongen resultaten op pagina één van de SERP’s.
Gedurende 17-19 augustus daalde het percentage SERP’s van pagina één met ingesprongen resultaten in de MozCast 10K tracking set van 24,10% naar 12,04%.
Helft (bijna precies 50%) van de SERP’s met ingesprongen resultaten verloren deze gedurende deze twee dagen, en deze vermindering is tot op heden niet hersteld.
Ingesprongen = gepromoot organisch
Dit is waarom dit belangrijk is en waarom deze verandering de SERP’s heeft door elkaar geschud: Ingesprongen resultaten worden vaak (niet altijd) gepromoot vanuit lagere organische resultaten. Neem bijvoorbeeld dit ingesprongen resultaat van een zoekopdracht naar “feestzalen” in Portland, Oregon, op 17 augustus.
Deze twee resultaten waren effectief gerangschikt op de 1e en 2e plaats. Op 20 augustus daalde het ingesprongen resultaat (nu een op zichzelf staand organisch resultaat) naar de 4e plaats, met een Places Pack en People Also Ask functie tussen de 3e en 4e plaats, waardoor er een aanzienlijke verticale daling ontstond.
En hieronder zie je een reeks ingesprongen resultaten van een zoekopdracht naar “groene kaart vernieuwen” op 17 augustus.
Deze resultaten bezetten effectief de 1e tot en met de 3e positie. Vanaf 25 augustus waren deze resultaten gesplitst in de 1e, 3e en 5e positie, met een People Also Ask functie voor het 5e resultaat.
Lange termijn trends (18 maanden)
Hoewel we de toekomst niet kunnen voorspellen, is deze daling consistent met een lange termijn trend. De onderstaande grafiek toont het percentage SERP’s van pagina één met ingesprongen resultaten gedurende de afgelopen 18 maanden.
De meest recente daling is samengeperst aan het einde, maar er was ook een aanzienlijke daling aan het einde van juli 2022 en een gestage daling in het jaar daarna. Houd er rekening mee dat Google slechts enkele maanden daarvoor ingesprongen resultaten had hersteld (aan het einde van 2021). Deze trend kan natuurlijk omslaan, maar naar mijn idee was de oorspronkelijke uitrol van Google te agressief.
Aangezien dit effectief een herrangschikkingslaag is en niet lijkt te zijn gekoppeld aan de kwaliteit van individuele resultaten, is er niet veel dat je eraan kunt doen. Het is als de auto naast je bij het stoplicht die zijn muziek zachter zet. Of je het lied nu leuk vindt of niet, zij bepalen het volume.
De volatiliteit zelf kan frustrerend zijn en draagt bij aan het geluid van een al luidruchtige zomer, maar deze verandering zou geen invloed moeten hebben op je primaire ranking voor enig beïnvloedde SERP’s. In sommige gevallen, als je lager rangschikte dan ingesprongen resultaten van iemand anders, kun je zelfs kleine winsten zien. Blijf zoals altijd alert, controleer je organisch zoekverkeer en probeer niet in paniek te raken.
Over Dr. Peter J. Meyers – Dr. Pete is cognitief psycholoog en resident Marketing Scientist bij Moz.
0 comments:
No comments found.